Rejs do Berlina – Wielka Pętla czerwiec 2015

Zrobiliśmy łącznie ponad 500 km, był to więc nasz najdłuższy rejs. Zrobiliśmy wielką pętlę do Berlina płynąc kanałem Odra-Havela, a z powrotem przez kanał Odra – Szprewa do Eissenhuttenstadt, następnie dość długi odcinek po Odrze (uwaga obecnie na niski stan wody na tej rzece!) i zakończyliśmy w Oderbergu na wysokości Cedyni, w Marinie w której nocowaliśmy pierwszą noc po wystartowaniu z Gryfina.Cała “Pętla Berlińska” zajęła nam z przerwą na krótki powrót do domu dobre 2 tygodnie.

AKTUALIZACJA 15.02.2021

Film  z rejsu do Berlina zamieszczony dotychczas  w tym miejscu tymczasowo usunięty. Był to długi 3 godzinny materiał, nieobrobiony który zostanie umieszczony po montażu, możliwe że jeszcze w roku 2021.
Trasy zapisane przez APRS, poniżej Berlin i okolica:

Berlin i okolice

Trasa od Gryfina poprzez cały Berlin:

Zrzut ekranu 2015-06-10 o 20.20.34

Trasy z Garmina 60 CX, najpierw Berlin i okolica:

Berlin i okolice

Brakuje jedynie mapy z zaznaczonym powrotem Szprewą przez Eissenhuettenstadt

Trasę rozpoczynamy w naszym aktualnym porcie w Gryfinie. Płyniemy do Hohensaaten na wysokości Cedynii aby dostać się na kanał Odra-Havela. Do Hohensaaten możemy płynąć albo cały czas Odrą w góre rzeki i skręcić na niemiecki kanał, albo wcześniej na wysokości Ognicy skręcić na kanał prowadzący do Schwedt i dalej kanałem Friedrichstaller-Wasserstrasse do śluz w Hohensaaten. Drugi wariant płynąc w pierwszą stronę wydaje się o tyle korzystniejszy iż jest mniejszy nurt niż płynąc pod prąd na Odrze. Na odmianę drugim wariantem można przepłynąć w drodze powrotnej (informacje o tym odcinku także w opisach krótszych tras).

Po minięciu Hohensaaten dalej mijamy Oderberg i zbliżamy się do jednej z największych hydrotechnicznych atrakcji na niemieckim śródlądziu, podnośni w Niederfinow.Po operacji śluzowania płyniemy dalej Oder-Havel Wasserstrasse. Warto nadmienić że równolegle do nowego kanału położony jest kanał Finow, obecnie pełniący funkcję głównie turystyczną. Opis propozycji rejsu z wykorzystaniem kanału Finow zamieścimy w odrębnym tekście.

Kolejna śluza na trasie do pokonania to śluza Lehnitz (informacje jak zwykle na naszej interaktywnej mapie). Płyniemy dalej na południe, docierając do śluzy Spandau.

Znajdujemy się można powiedzieć na wodnych przedmieściach Berlina. Dalej mamy kilka możliwości, możemy np. opłynąć Berlin dookoła, popłynać do Poczdamu, czy odbyć rejs dookoła wzgórz Muegelberge.

Wybierając się do Berlina należy dobrze zaplanować trasę, gdyż bogactwo dróg śródlądowych w obrębie tego miasta robi wrażenie. Kto raz tutaj przypłynie, będzie chciał powracać gdyż znajdą się jeszcze zakątki, jeziora, kanały w które jeszcze się nie wpłynęło.

Chociaż w Niemczech co do zasady na wodach śródlądowych pływając jachtami typu Houseboat nie jest wymagany patent, to niestety na chwilę obecną pływając po Berlinie, Poczdamie patent wymagany jest, jeżeli taki występuje w kraju zamieszkania czarterującego. Jest to związane z dużym ruchem wodnym różnego typu jednostek w obrębie aglomeracji berlińskiej, są to odrębne, lokalne przepisy. Bez uprawnień pływać można trasami wokół tych miast.

Pływajac po Berlinie przydatny może być radiotelefon morski/śródlądowy VHF (w Niemczech skrót UKW). Ułatwić to może śluzowanie, (porozumieć można się przeważnie także po angielsku), w przypadku braku można to zrobić telefonicznie lub za pomocą wewnętrznego systemu łączności znajdującego się często przy śluzach. Informacje o konkretnej śluzie znaleźć można na naszej interaktywnej mapie. W przypadku centrum nasłuch w określonych godzinach może być obowiązkowy (informacje na oznakowaniu drogi wodnej).Jeżeli ktoś z czarterującej załogi posiada uprawnienia SRC, wówczas gratis do wyposażenia barki jest także ręczny radiotelefon. Na różnych odcinkach trasy występują znaki z zaznaczonym kanałem UKW który należy nasłuchiwać.

Na trasie berlińskiej występuje dużo marin, przystani, czy zwykłych miejsc do cumowania. W przypadku zwykłych nabrzeży interesują nas głównie te gdzie występują znaki z takimi napisami jak np. ‘Sport, czy Sportboot, często   z dopiskiem na ile godzin można w danym miejscu cumować, np. 24. Ze względu na bogactwo miejsc postojowych nie zaznaczamy ich wszystkich na naszej mapie, gdyż znacznie ograniczyło by to czytelność. Na trasie wszystkie takie miejsca są dobrze oznaczone. Niektóre przystanie, mariny:

  • przystań Bollwerk
  • marina Boot-Charter-Baser
  • port miejski Eisenhüttenstadt
  • port Vialithafen Eisenhüttenstadt
  • port Mielenzhafen Motoryachtclub
  • przystań Erholungsort Müllrose
  • przystań Schlaubetal
  • przystań “Forst-haus an der Spree”
  • przystań Mühlenfliess
  • przystań “Haus am Spreebogen”
  • przystań Ruderclub Fürstenwalde
  • port jachtowy Schmöckwitz
  • port jachtowy TSG
  • port Seesportclub Berlin-Grünau
  • marina Wassersportverein Karolinenhof
  • Westernrestaurant
  • przystań SC Brise
  • marina Wendenschloss

Wracamy naokoło Szprewą przez Eissenhuettenstadt i robimy wielką pętle.

Galeria zdjęć:

Leave a comment